Większość maszyn i urządzeń na budowie, zasilana jest silnikami spalinowymi. Tym samym do działania wymagają odpowiednich ilości paliwa (benzyny lub oleju napędowego). Dotyczy to również zagęszczarek do gruntu, które z uwagi na swój charakter pracy, wyposażone są w silniki spalinowe. W dzisiejszym artykule sprawdzimy, ile pali zagęszczarka i jak długo może pracować na pełnym zbiorniku paliwa.
Czynniki wpływające na zużycie paliwa
Na to, ile pali zagęszczarka, ma wpływ kilka czynników. Będzie to przede wszystkim ciężar maszyny, moc i pojemność silnika, a także czynniki atmosferyczne, w których pracuje urządzenie. W przypadku mniejszych urządzeń pojemność zbiornika paliwa wystarczy na ok. godzinę pracy, a w większych maszynach będzie to kilkukrotnie więcej.
Ciężar zagęszczarki
Im cięższa zagęszczarka, tym więcej paliwa będzie zużywać. Wynika to z faktu, że silnik powinien zapewnić wystarczającą moc, aby zasilić układ wibrujący. Tym samym lekkie ubijaki będą spalać zdecydowanie mniej paliwa, niż ciężkie zagęszczarki dwukierunkowe.
Moc i pojemność silnika
Na wysokość spalania ma wpływ w dużym stopniu moc silnika i związana z tym jego pojemność skokowa. Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że moc silnika nie bierze się znikąd, a tę w przypadku omawianych tu maszyn budowlanych uzyskuję się jedynie poprzez pojemność skokową. Tym samym wraz ze wzrostem mocy, rośnie również pojemność silnika, a w konsekwencji spalanie.
Warunki atmosferyczne
Nieco mniejszy wpływ na spalanie zagęszczarki mają warunki atmosferyczne. Jest to spowodowane przede wszystkim koniecznością rozgrzania oleju przed rozpoczęciem pracy. W przypadku skrajnie niskich temperatur, proces ten zajmuje więcej czasu, a silnik podczas pracy w takich warunkach zużywa więcej paliwa.
Sprawdź również: Rodzaje i zastosowanie zagęszczarek
Ile paliwa zużywa zagęszczarka?
Średniej wielkości zagęszczarki stopowe (ubijaki) zużywają ok. 1 litr paliwa na godzinę pracy. Podobne wartości zachowują płytowe zagęszczarki jednokierunkowe. Zdecydowanie więcej spalają zagęszczarki dwukierunkowe – w zależności od masy nawet do 3 litrów paliwa na godzinę.
Ubijaki
Modele stopowe (tzw. skoczki lub ubijaki) z uwagi na swoją względnie niewielką masę, są najczęściej wyposażone w silniki benzynowe. Niemniej cięższe zagęszczarki tego typu, napędzane są silnikami wysokoprężnymi. Moc silnika w ubijakach waha się w granicach 1–4 kW, a spalanie praktycznie nie przekracza 1 litra paliwa na godzinę pracy.
Zagęszczarki jednokierunkowe
Zagęszczarki jednokierunkowe wyposażone są w nieco większe silniki spalinowe niż wyżej omawiane ubijaki. Wynika to chociażby z ich nieco większej masy. Najcięższe maszyny w tej klasie mogą dysponować mocą silnika na poziomie ponad 4 kW. Niemniej spalanie nie jest specjalnie wyższe od wersji stopowych i może sięgać ok. 1 litra paliwa na godzinę.
Zagęszczarki dwukierunkowe (rewersyjne)
Dwukierunkowe modele zagęszczarek potrafią osiągać masę nawet kilkuset kilogramów, a tym samym wymagają o wiele więcej mocy. Urządzenia o masie pół tony mogą być wyposażone w silniki o mocy nawet 10 kW i więcej. W przypadku takich maszyn, spalanie może wahać się w granicach 2–3 litrów paliwa na godzinę.
Sprawdź również: Jakie są koszty eksploatacji zagęszczarki?
Jak zmniejszyć zużycie paliwa przez zagęszczarkę?
Wydajność i sprawność silnika spalinowego w zagęszczarce, uzależnione są w dużym stopniu od jego stanu technicznego. Dlaczego też istotna jest regularna konserwacja i serwisowanie silnika, a także stosowane odpowiedniego paliwa i obsługa zagęszczarki zgodnie z zaleceniami producenta.
Regularne serwisowanie i konserwacja
Podstawą sprawnego działania zagęszczarki i jej silnika są zgodne z zaleceniami producenta zabiegi konserwacyjne i serwisowe. Właściwe wykonane zapewniają wysoką niezawodność maszyny, bezpieczeństwo, a także niższe koszty eksploatacji – w tym niższe spalanie. O jakich czynnościach może być mowa? W przypadku silnika trzeba pamiętać m.in. o regularnej wymianie oleju, filtra paliwa i powietrza, a także świec zapłonowych. Częstotliwość serwisowana zagęszczarki określona jest zawsze w instrukcji obsługi danego urządzenia.
Używanie odpowiedniego paliwa
Trudno mówić o spalaniu paliwa bez wzmianki o samym paliwie. Generalnie podstawą jest to, aby zawsze stosować rodzaj paliwa dostosowany do możliwości silnika w zagęszczarce. W przypadku silników dwusuwowych zawsze należy stosować mieszankę benzyny i oleju (tzw. mieszanka olejowa, najczęściej w proporcji 40:1), w silnikach czterosuwowych z kolei stosujemy benzynę Pb95 lub olej napędowy (tylko silniki Diesla).
Odpowiednie użytkowanie zagęszczarki
Każdy sprzęt budowlany – w tym również zagęszczarki, należy eksploatować zgodnie z zaleceniami producenta. Dotyczy to wielu różnych aspektów technicznych, takich jak chociażby wcześniejsze rozgrzanie silnika przed rozpoczęciem pracy na wysokich obrotach, a dzięki temu wydłużenie jego żywotności. Właściwa eksploatacja urządzenia przełoży się zarówno na jego niezawodność, jak i niższe spalanie paliwa.
Często zadawane pytania (FAQs)
Czy zużycie paliwa zależy od rodzaju zagęszczarki?
Oczywiście, że tak. Największe znaczenie ma waga zagęszczarki – im większa, tym mocniejszy będzie jej silnik i większe jego spalanie. Mniejszym zużyciem paliwa będą zatem wyróżniać się modele stopowe i jednokierunkowe, a większym zagęszczarki rewersyjne.
Czy używanie tańszego paliwa wpłynie na zużycie zagęszczarki?
Cena paliwa niekoniecznie wpływa na jego jakość. Najważniejsze, żeby stosować rodzaj paliwa dostosowany do możliwości spalania danego silnika. Z pewnością nie opłaca się inwestować w paliwo premium, takie jak benzyna wysokooktanowa Pb98 z uwagi na charakterystykę pracy silników w zagęszczarkach.
Czy zbyt duże zużycie paliwa może wpłynąć na działanie zagęszczarki?
Większe niż zwykle zużycie paliwa może świadczyć o nieprawidłowym funkcjonowaniu silnika lub jego osprzętu. W większości przypadków do podwyższonego spalania przyczynia się niedrożny filtr powietrza. Niemniej w przypadku wysokiego stopnia wyeksploatowania zagęszczarki, problem może stanowić układ korbowo-tłokowy, uszczelnienia (pierścienie), gaźnik i inne elementy silnika, które wymagać będą naprawy w profesjonalnym serwisie.