Budowa dróg, ścieżek, chodników czy innych rodzajów ciągów komunikacyjnych wymaga zastosowania odpowiednich maszyn, ciężkiego sprzętu oraz narzędzi. Obecnie w tym procesie budowlanym wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania technologiczne, które pozwalają zrealizować inwestycję w jeszcze szybszym czasie, spełniając jednocześnie restrykcyjne wymagania jakościowe. W dzisiejszym artykule przedstawimy nowoczesne maszyny budowlane, celowość ich zastosowania, charakterystykę działania oraz kluczowe parametry techniczne, które brane są pod uwagę podczas wykorzystania maszyny do realizacji konkretnej wielkości inwestycji.
Maszyny budowlane – co znajdziemy na rynku?
Firmy budowlane mają całkiem szerokie spektrum możliwości zakupowych. Mnogość różnego typu rozwiązań sprawia, że bez problemu można dobrać odpowiedni sprzęt do rodzaju wykonywanych prac budowlanych. Co konkretnie możemy zaliczyć do maszyn budowlanych? Przede wszystkim będą to wszelkiego rodzaju koparki gąsienicowe, koparkoładowarki, minikoparki, kruszarki szczękowe, podnośniki koszykowe, spychacze, walce, sortowniki, układarki (rozściełacze) do asfaltu, zamiatarki samojezdne, malowarki drogowe i skrapiarki. Z kolei w przypadku realizacji inwestycji drogowych na mniejszą skalę, wykorzystywane są różnego rodzaju zagęszczarki. Sprawdź, czym wyróżniają się poszczególne maszyny budowlane i do jakich zadań są najczęściej wykorzystywane.
Maszyny do robót ziemnych – definicja
Zadaniem maszyn do robotów ziemnych jest urabianie różnego rodzaju gruntów poprzez ich odspajanie, usuwanie, załadunek, przesuwanie, zasypywanie oraz zagęszczanie. Same maszyny do robót ziemnych można podzielić pod wieloma kątami. Jeżeli spojrzymy na ich zastosowanie i sposób urabiania, możemy dokonać podziału na maszyny do odspajania i usuwania urobku, do ładowania i usuwania urobku, odspajania i przesuwania urobku oraz do zagęszczania. Kolejny i łatwo widoczny podział, dotyczy rodzaju podwozia, na którym zamocowana jest maszyna. Tutaj wyróżnić można maszyny gąsienicowe, kołowe, szynowe, kroczące oraz pontonowe.
Walce drogowe
Walce wykorzystywane są głównie do zagęszczania mas nawierzchniowych lub gruntów w robotach ziemnych. Głównym czynnikiem warunkującym użyteczność danego modelu walca jest jego masa własna. Największe maszyny tego typu są w stanie oddziaływać na podłoże nawet na głębokości kilku metrów. Walce drogowe można podzielić według ich zastosowania powierzchniowego na walce do robót ziemnych, walce ogumione czy też walce do mas bitumicznych. Kolejny znany podział walców uwarunkowany jest sposobem oddziaływania na podłoże. Pod tym kątem wyróżnia się w zasadzie 3 grupy walców: statyczne, udarowe i wibracyjne. Jeszcze innym podziałem walców jest ten uwzględniający ich konstrukcję. Tutaj możemy wyróżnić walce jednowałowe, walce okołkowane oraz walce tandemowe.
Ceny walców drogowych różnią w zależności od budowy, konkretnego przeznaczenia, masy oraz stopnia wyeksploatowania (w przypadku maszyn używanych). Najczęściej jednak koszt przeciętnej wielkości walca to kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Koparki
Zadaniem koparki jest przede wszystkim oddzielanie urobku od gruntu oraz jego przeniesienie na inne, tymczasowe miejsce składowania lub przeznaczony do tego celu środek transportowy, np. wywrotka. Co ważne, koparki można wykorzystać również jako sprzęt przeładunkowy. Główny podział koparek dotyczy charakteru ich pracy – przerywany lub ciągły.
Do pierwszej grupy zaliczają się koparki jednonaczyniowe. Wyróżniają się tym, że pomiędzy kolejnymi etapami pracy naczynia urabiającego, konieczne jest wykonanie dodatkowych czynności pomocniczych, takich jak opróżnienie naczynia z urobkiem czy jego przeniesienie. Koparki, które pracują w trybie ciągłym, nazywane są z kolei koparkami wielonaczyniowymi. Składają się one z wielu naczyń, które połączone są za pomocą zamkniętego łańcucha lub koła. Stąd też wywodzi się podział koparek wielonaczyniowych na łańcuchowe i kołowe.
Koparki można podzielić również w zależności od osprzętu roboczego. Tutaj możemy wyodrębnić koparki podsiębiernie (mogą wybierać urobek zarówno powyżej, jak i poniżej terenu, na którym się znajdują), przedsiębierne, chwytakowe (do wykopów jamistych) oraz zbierakowe (zbierak odspaja grunt poprzez jego wleczenie po ziemi).
Ceny zakupu koparek zbliżone są do cen walców drogowych i mogą wahać się od kilkudziesięciu do nawet paruset tysięcy złotych (w zależności od stanu i stopnia zużycia maszyny). Za sporej wielkości nowe modele gąsienicowe, firma zapłacić musi nawet pół miliona złotych.
Ładowarki łyżkowe
To ciężki sprzęt, wykorzystywany do transportu i załadunku urobku na niewielkie odległości. Maszyny tego typu mogą być także wykorzystywane do odspajania nie zamarzniętych gruntów oraz przeładunku kamiennych bloków. W przeciwieństwie do omawianych wyżej koparek, załadunek urobku na ładowarkę łyżkową odbywa się przy pomocy mechanizmu jazdy. Ze względu na konstrukcję maszyny, ładowarki łyżkowe dzielimy na gąsienicowe oraz kołowe (w tym przegubowe i nieprzegubowe). Ładowarki możemy również podzielić ze względu na sposób pracy. Wtedy wyróżniamy modele czołowe, obrotowe, z łyżką wychylną na bok oraz z wyładunkiem zasięrzutnym (stosowane w np. w kopalniach).
Ceny ładowarek łyżkowych zaczynają się od parudziesięciu tysięcy złotych w przypadku niewielkich egzemplarzy używanych. Nowe ładowarki to najczęściej koszt rozpoczynający się od 50 tys. zł. Najtańsze są tzw. miniładowarki, których ceny najczęściej nie przekraczają 30 tys. zł (nowe maszyny).
Równiarki
Te charakterystyczne maszyny budzą podziw i spore zaciekawienie wśród niewtajemniczonych w świat maszyn budowlanych użytkowników. Swoim wyglądem przypominają spychacz z dodatkowym, jednoosiowym wózkiem z przodu. Równiarki wykorzystywane są głównie do profilowania podłoża pod budowę dróg, lotnisk czy poboczy. Stosuje się je również do wyrównywania nasypów i mieszania materiałów drogowych w procesie stabilizacji.
Wśród równiarek również można dostrzec pewnego rodzaju podział. Z uwagi na samą konstrukcję maszyny dzielimy je na samojezdne (w tym dwuosiowe i trzyosiowe) oraz ciągnione wykorzystywane również w rolnictwie. Równiarki mogą być wyposażone w różny mechanizm skrętu i tutaj wyróżnia się maszyny ze skrętną tylko przednią osią, przednią i tylną osią oraz te z przegubową ramą i skrętną przednią osią. Ceny równiarek najczęściej wahają się od parudziesięciu do nawet paruset tysięcy złotych, w zależności od konkretnego modelu maszyny i jej stanu wyeksploatowania.
Zagęszczarki
Tego typu maszyny budowlane wykorzystywane są do zagęszczania podłoża, np. pod budowę drogi, ścieżki rowerowej, podjazdu czy układanie kostki brukowej. Proces zagęszczania ma na celu usunięcie z podłoża cząsteczek wody oraz powietrza przy pomocy intensywnego wibrowania. W konsekwencji tego działania grunt staje się bardziej zbity. Zasadniczo zagęszczarki możemy podzielić na zagęszczarki stopowe, zagęszczarki jednokierunkowe oraz zagęszczarki dwukierunkowe. Ogromnym znaczeniem przy wyborze konkretnego modelu zagęszczarki jest jej waga, ponieważ im większa nacisk wywiera ona na podłoże, tym skutecznie może je zagęścić.
Generalnie wybór tego typu maszyn jest całkiem spory. Małe zagęszczarki stopowe (tzw. skoczki lub ubijaki) idealnie sprawdzają się podczas robót w wąskich przestrzeniach i są proste w manewrowaniu. Ich koszt zaczyna się już od paru tysięcy złotych, a waga nie przekracza najczęściej 100 kg. Do nieco większego sprzętu zaliczają się zagęszczarki jednokierunkowe, które posiadają już większą płytę roboczą i mogą ważyć nawet 180 kg. Do najcięższych zagęszczarek zaliczają się modele dwukierunkowe, które są bardziej masywne, a ich waga może przekraczać 1 tonę. Niestety kosztują przy tym odpowiednio więcej. Najczęściej od kilkudziesięciu do nawet stu tysięcy złotych w przypadku renomowanych marek, jak np. Husqvarna lub Wacker Neuson.
Pozostałe maszyny drogowe
Naturalnie w użyciu znajdziemy setki innych maszyn i urządzeń drogowych. Do takich zaliczają się chociażby jezdne piły i przecinarki do betonu. Pomimo swoich niekiedy olbrzymich rozmiarów i skomplikowanej budowy, urządzenia te mają bardzo proste zadanie – nacinanie posadzek betonowych w celu lepszej kontroli naprężeń i ograniczenie późniejszych pęknięć. Doskonałym przykładem uniwersalnej przecinarki może być przecinarka jezdna Wacker Neuson BFS 735 z silnikiem benzynowym, oferująca maksymalną głębokość cięcia na poziomie 120 mm oraz średnicę tarczy 350 mm.
Do maszyn drogowych możemy poniekąd zaliczyć również młoty wyburzeniowe. W przypadku zastosowań terenowych, szczególnie popularne są spalinowe młoty wyburzeniowe, które do działania nie wymagają energii elektrycznej dostarczanej z zewnątrz. Średniej klasy młoty dysponują energią udaru na poziomie ponad 60 J i częstotliwością ponad 1200 uderzeń/min. Do tego rodzaju sprzętu zalicza się m.in. młot spalinowy Wacker Neuson BH 65 z silnikiem benzynowym o mocy 2,3 KM i energią udaru 65 J.
Grupa maszyn drogowych jest o wiele bardziej obszerna i nie sposób wymienić wszystkie rodzaje sprzętu, które można zaliczyć do tej kategorii. Niemniej jednak zalecamy do spojrzenia na naszą ofertę sprzedażową w dziale budownictwo i przemysł. Posiadamy wyłącznie oryginalny sprzęt wysokiej jakości. Dostarczamy innowacyjne rozwiązania na potrzeby niemal każdej gałęzi gospodarki – również na terenie całej Unii Europejskiej. Z naszych usług korzystają największe korporacje w branży budowlanej. Zachęcamy do zakupów na naszej platformie i kontaktu z naszymi doradcami. Podpowiemy Ci, które maszyny drogowe sprawdzą się najlepiej w Twoim biznesie i dopasujemy konkretny sprzęt pod Twoje oczekiwania!