Dzięki kosiarce spalinowej możemy z powodzeniem pielęgnować trawnik o większej powierzchni. Sprzęt tego rodzaju dysponuje dużą mocą i jest w pełni mobilny. Niestety rozruch kosiarki spalinowej może wielu osobom przysparzać niemałych kłopotów. Z problemami borykają się przede wszystkim osoby przystępujące do pierwszego koszenia trawy po przerwie zimowej. Zastany silnik spalinowy może gorzej odpalać, a do uruchomienia kosiarki musimy włożyć nieco więcej siły oraz cierpliwości niż bywało to zazwyczaj. Pojawia się tu pytanie: czy można temu zaradzić? Jak prawidłowo zabezpieczyć kosiarkę spalinową na koniec sezonu i przygotować ją do pierwszego uruchomienia wiosną? Wszystkie te informacje poruszymy w dzisiejszym poradniku – zapraszamy!
Zalety posiadania kosiarki spalinowej
Zwolenników posiadania kosiarek z napędem spalinowym jest równie dużo, co ich przeciwników. Tym bardziej teraz, gdy rynek zalewają w pełni mobilne, ale i jednocześnie ekologiczne w trakcie eksploatacji kosiarki akumulatorowe. Niemniej trzeba tutaj przyjrzeć się faktom, ponieważ bezsprzecznie kosiarki spalinowe mają szereg wielu zalet, które chętnie wykorzystywane są przez doświadczonych ogrodników na całym świecie.
Niewątpliwie do zalet kosiarek spalinowych zaliczyć trzeba:
- wysoką moc i moment obrotowy;
- pełną mobilność;
- dużą wydajność powierzchniową;
- większą w porównaniu do innych rozwiązań, szerokość koszenia.
Patrząc na powyższe punkty nietrudno wywnioskować, że tego rodzaju urządzenia ogrodowe idealnie wpiszą się w potrzeby najbardziej wymagających ogrodników czy też przeciętnych użytkowników domowych, dysponujących sporym ogrodem. Niestety, kosiarki z napędem spalinowym mają drugą stronę medalu, a mowa tu o ich dosłownie odczuwalnych wadach.
Czego nie lubimy w kosiarkach spalinowych?
Wysoka moc kosiarek z napędem spalinowym jest skutecznie niwelowana szeregiem ich wad. Przede wszystkim są to urządzenia o wiele cięższe niż bliźniacze kosiarki elektryczne. W rzeczywistości o ile ich prowadzenie po płaskim terenie nie sprawia większego kłopotu (tym bardziej, jeżeli maszyna posiada własny napęd, tzw. kosiarki z napędem), tak jej transport czy też niektóre czynności eksploatacyjne jak np. wymiana ostrza, stają się już nieco uciążliwe.
Kolejna, niepożądana cecha tych maszyn to emisja szkodliwych substancji w trakcie pracy silnika. Producenci prześcigają się co prawda w rozwiązaniach technologicznych, mających na celu ograniczenie emisji spalin, aczkolwiek ich całkowita eliminacja pozostaje nadal w sferze naszych marzeń.
Przechodząc do sedna sprawy, którym nie jest nawiasem mówiąc wyższa cena sprzętu spalinowego, najwięcej problemów użytkownikom sprawia silnik spalinowy. Jak wiadomo nie jest to rozwiązanie o prostej konstrukcji i wymaga od swoich użytkowników, odpowiednich zabiegów serwisowych, bez których łatwo o jego kosztowną awarię. Czy oby jednak należy się wystrzegać kosiarek z silnikami spalinowymi?
⬇️ Polecany sprzęt ogrodowy
Myjka ciśnieniowa zimnowodna Kärcher K 7 Compact
Myjka ciśnieniowa zimnowodna Kärcher K 7 Compact2 333,64 zł2 110,04 zł
Eksploatacja silników spalinowych w kosiarkach
Silniki spalinowe mogą wydawać się rozwiązaniami topornymi i pod sporą wątpliwość można poddawać ich zastosowanie w kosiarkach do trawy, które z założenia powinny być sprzętem lekkim, tanim i prostym w obsłudze. Rzeczywistość jednak pozwoliła zweryfikować te obawy i postawiła kosiarki o napędzie spalinowym w całkiem jasnym świetle. Okazało się, że odpowiednio eksploatowane i serwisowane silniki spalinowe w kosiarkach, mogą bez większych ingerencji mechanicznych przetrwać kilkanaście lub nawet i więcej sezonów, co nierzadko jest sporym wyzwaniem dla kosiarek elektrycznych.
Na czym jednak konkretnie polega właściwa eksploatacja spalinowej kosiarki do trawy? Można ująć to w 5 prostych punktach, o których nie możesz zapomnieć:
- Regularne sprawdzanie poziomu oleju – wystarczy, że przed uruchomieniem kosiarki, sprawdzisz na bagnecie poziom oleju silnikowego. Czynność tę możesz wykonywać raz na kilka koszeń trawy, nie musisz monitorować poziomu oleju nieustannie przed każdym rozruchem silnika.
- Rozgrzewanie silnika – zanim przystąpisz do pracy pod pełnym obciążeniem silnika, pozwól nabrać mu nieco temperatury poprzez parędziesiąt sekund pracy na wolnych obrotach. Dzięki temu olej zostanie starannie rozprowadzony po newralgicznych punktach silnika i lepiej spełni swoje zadanie.
- Filtr powietrza i paliwa – to pasywne podzespoły silnika spalinowego, bez których dłuższa jego praca skazana byłaby na kosztowną porażkę. Przynajmniej 2-3 razy w sezonie sprawdzaj stan filtra powietrza, który w większości modeli kosiarek, znajduje się w łatwo dostępnym miejscu.
- Świece zapłonowe – to one odpowiedzialne są za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Powinny zawsze być w jak najlepszym stanie, a więc należy trzymać się zaleceń producenta co do okresu ich wymiany lub przynajmniej robić to raz na 100 godzin pracy.
- Jakość paliwa – szacuje się, że benzyna zachowuje swoje pełne właściwości przez ok. 30 dni. Po tym czasie jej struktura zaczyna się zmieniać, a powstałe w wyniku tego procesu substancje, mogą w mniejszym lub większym stopniu zaszkodzić silnikowi. Jeżeli to możliwe, wypalaj do końca resztki paliwa znajdujące się w baku kosiarki i nie kupuj go na spory zapas. Leżakująca przez długie miesiące benzyna w kanistrze również ulega degradacji i rozwarstwieniu.
To podstawowe czynności eksploatacyjne, o których należy pamiętać użytkując kosiarkę spalinową. Większą część z nich z powodzeniem wykonamy sami, aczkolwiek wszystko zależy od konkretnego modelu urządzenia. Trzymanie się zaleceń producenta dotyczących czynności serwisowych i ciągłe monitorowanie stanu technicznego kosiarki, będzie gwarantować długą i bezproblemową jej eksploatację.
Jak odpalić kosiarkę spalinową?
Skoro wiemy już, jak prawidłowo dbać o kosiarkę z napędem spalinowym, to przyszła pora aby dowiedzieć się, w jaki sposób ją uruchomić. O ile ciepły i rozgrzany silnik po przerwie w koszeniu daje się uruchomić niemal bezproblemowo, tak zimny i zastany po sezonie zimowym, może wprawić nas w niemałe osłupienie i zażenowanie. A zatem jak uruchomić silnik w kosiarce spalinowej po przerwie zimowej?
W pierwszej kolejności sprawdźmy ogólny stan techniczny maszyny. Pozbądźmy się z niej m.in. zalegającego kurzu, który może zostać zaciągnięty przez silnik. Następnie przystępujemy do zmierzenia poziomu oleju silnikowego. Wykonujemy to za pomocą bagnetu i patrzymy, czy poziom mieści się w przedziale oznaczonym jako minimum i maksimum. W miarę potrzeby dolewamy, ale uważając, by nie przedobrzyć i nie przelać oleju ponad jego stan (jest to równie szkodliwe dla silnika, co jego niedobór!). Kolejny krok to podłączenie przewodu zasilającego świecę zapłonową (jeżeli został odpięty), spojrzenie na stan filtra powietrza i zalanie zbiornika paliwa świeżą benzyną.
Tak przygotowaną kosiarkę wyprowadzamy na zewnątrz (jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej) i przystępujemy do pierwszego, wiosennego rozruchu. Jeżeli kosiarka wyposażona jest w ręczną pompkę paliwa, naciskamy ją 3-4 razy, tak aby wypełniła się benzyną. Wtedy możemy przystąpić do uruchomienia silnika, poprzez wyciągnięcie linki rozrusznika do momentu wyczuwalnego oporu (moment kompresji tłoka) i jej silne szarpnięcie. Nie panikujmy, jeśli silnik nie zaskoczy za pierwszym razem. Wykonajmy kilka prób, dodatkowo co jakiś czas naciskając pompkę paliwa (nowsze modele nie posiadają omawianej pompki i cały proces wstępnego napełniania odbywa się automatycznie).
Silniki spalinowe w kosiarkach: marzenie czy utrapienie?
Rozruch kosiarki spalinowej może wielu osobom przysparzać wielu kłopotów. Dotyczy to przede wszystkim maszyn z ręcznym rozrusznikiem na linkę. Musimy początkowo włożyć nieco siły w uruchomienie takiej kosiarki, jednakże wraz z nagrzewaniem silnika, opory tłoka będą maleć i rozruch kosiarki staje się o wiele łatwiejszy.
Producenci pomyśleli o tym aspekcie i w sprzedaży dostępne są również kosiarki spalinowe wyposażone w rozrusznik elektryczny, zasilany niewielkim akumulatorem. Dzięki czemu sprzęt uruchamiany jest przyciskiem, a nie poprzez uciążliwe szarpanie linką rozrusznika. Niestety taka funkcjonalność dodatkowo podnosi cenę zakupu takiego urządzenia, która przypominamy, jest i tak wyższa w porównaniu do kosiarek elektrycznych.
Niemniej jednak silniki spalinowe pozostają niezastąpione w wielu sytuacjach i trudno doszukiwać się ich wycofania z montażu na kosiarkach do trawy. Zapewniają nie tylko sporą moc i wysoki moment obrotowy, dzięki czemu nie dławią się podczas ścinania wysokiej i gęstej trawy, ale również są w pełni mobilne i niezależne od dostępu do energii elektrycznej.
Przygotowanie kosiarki do zimy
Aby uniknąć problemów z rozruchem kosiarki po dłuższej przerwie, np. po sezonie zimowym, warto stosować się do kilku prostych zasad, które z pewnością wpłyną na tę właśnie kwestię. Jeżeli planujemy odstawić kosiarkę na dłuższy czas, koniecznie zlejmy lub wypalmy znajdującą się w jej zbiorniku benzynę. Leżakująca miesiącami benzyna w kosiarce to częsty błąd popełniany przez początkujących ogrodników.
Benzyna z biegiem czasu ulatnia się i ulega degradacji. W efekcie z paliwa wytrącają się lepkie osady, które mogą negatywnie oddziaływać na działanie silnika. Są szczególnie niebezpieczne dla gaźnika, ponieważ zapychają one wąskie kanaliki, co w konsekwencji prowadzi do problemów z rozruchem kosiarki. Jeżeli jednak nie mamy sposobności, aby pozbyć się zalegającej w baku benzyny, możemy zastosować specjalny stabilizator. Dodatek ten dodaje się w odpowiednich proporcjach do tego rodzaju paliwa i sprawia, że benzyna zachowuje swoje właściwości nawet przez okres kilku lat.
Przed zimowaniem kosiarki warto również dokładnie ją wyczyścić z zalegającej trawy, ponieważ wilgoć w niej zawarta będzie niekorzystnie wpływać na elementy metalowe maszyny. Dla bezpieczeństwa możemy także wyciągnąć przewody zapłonowe i zająć się regeneracją noża – w końcu i tak go nie potrzebujemy.
Zapraszamy do przeglądnięcia naszej pozostałej oferty: nożyce do żywopłotu spalinowe, kultywatory ogrodowe, roboty koszące, pilarki elektryczne, nożyce do gałęzi, elektryczne nożyce do gałęzi oraz nożyce ogrodowe.