Kompresory, czyli sprężarki powietrza to powszechnie stosowany sprzęt w wielu gałęziach przemysłu, a także gospodarstwach domowych. Jego zadaniem jak sama nazwa wskazuje, jest wytwarzanie sprężonego powietrza. Kompresory to podstawowe wyposażenie wielu warsztatów samochodowych, a przede wszystkim wulkanizacyjnych. Służą głównie do pompowania kół samochodowych i zasilania urządzeń pneumatycznych, ale z powodzeniem mogą być również stosowane, np. do malowania elementów karoserii lub odmuchiwania. Na rynku można znaleźć setki różnych kompresorów o odmiennych parametrach i właściwościach. Jaki więc kompresor będzie najlepszy do warsztatu samochodowego lub wulkanizacyjnego?
Kompresor do warsztatu samochodowego – rodzaje
Biorąc pod uwagę sposób wytwarzania sprężonego powietrza, kompresory możemy podzielić na dwie kategorie: sprężarki śrubowe oraz sprężarki tłokowe.
W pierwszym przypadku, czyli w sprężarce śrubowej, kompresja powietrza uzyskiwana jest poprzez ciągłe zmniejszanie przestrzeni pomiędzy obracającymi się śrubami. Do największych zalet sprężarek śrubowych, można przypisać możliwość ciągłej pracy, bez konieczności stosowania przerw na ich schłodzenie. Niestety sprężarki śrubowe są odczuwalnie droższe od bardziej popularnych sprężarek tłokowych. Ich ciągła praca generuje również wyższe rachunki za energię elektryczną.
Zasada działania sprężarek tłokowych jest nieco inna. Sprężone powietrze uzyskiwane jest poprzez ruch posuwisty tłoka w cylindrze. W sprzedaży dostępne są również urządzenia dwustopniowe, w których sprężanie powietrza odbywa się dwuetapowo (po sprężeniu w pierwszym cylindrze, gaz kompresowany jest dodatkowo w drugim). Najczęściej za napęd sprężarek tłokowych, odpowiada silnik elektryczny. Wybór sprężarki tłokowej do warsztatu samochodowego czy też wulkanizacyjnego, będzie zdecydowanie lepszym wyborem, z uwagi na niższą cenę jej zakupu i serwisowania.
Sprężarka olejowa czy bezolejowa?
Zarówno sprężarki śrubowe, jak i tłokowe, dostępne są w odmianach olejowych i bezolejowych. Jaka jest między nimi różnica? Elementy odpowiadające za sprężanie powietrza w kompresorach olejowych, są dodatkowo smarowane i chłodzone właśnie za pomocą oleju. To pozwala uzyskać większe ciśnienie na wyjściu oraz lepsze warunki pracy. Niestety istnieje ryzyko, że pomimo wbudowanego systemu filtracji, w sprężonym powietrzu mogą pojawiać się drobinki oleju. Z tego też powodu, sprężarki olejowe wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie ewentualne zanieczyszczenie powietrza olejem, nie wpływa na jakość wykonywanej pracy – czyli na przykład w warsztatach samochodowych lub wulkanizacyjnych.
Sprężarki bezolejowe pozwalają uzyskać dużo bardziej higieniczne warunki pracy, bez ryzyka o ewentualne zanieczyszczenie skompresowanego powietrza cząsteczkami oleju. Niestety przekłada się to na niższą efektywność pracy, konieczność robienia częstych przerw i krótszą żywotność sprzętu. Jednak z uwagi na swoje cechy, sprężarki bezolejowe mają nadal szerokie zastosowanie, np. w gabinetach stomatologicznych.
Polecane kompresory do warsztatu samochodowego
Zanim przejdziemy do listy polecanych urządzeń, podsumujmy nasze zalecenia co do wyboru rodzaju sprężarki. Z pewnością w warsztacie samochodowym czy wulkanizacyjnym, idealnie sprawdzi się olejowa sprężarka tłokowa. Zarówno koszt zakupu i eksploatacji, będzie mieścił się w możliwościach finansowych większości przedsiębiorstw. Co do pojemności zbiornika sprężarki, najlepiej gdyby oscylowała w granicach od 50 do 150 litrów. Mniejsza pojemność sprawi, że sprężarka będzie załączać się częściej. Większa butla to z kolei konieczność wygospodarowania większej przestrzeni na cały sprzęt.
Czy w warsztacie sprawdzi się sprężarka śrubowa? Tak, pod warunkiem, że zapotrzebowanie na ciągłą dostawę sprężonego powietrza jest całkiem spore, np. w większych firmach tego typu. Właściciele potężnych warsztatów samochodowych mogą chwalić sobie ten wybór, aczkolwiek w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, zakup sprężarki śrubowej będzie skrajnie nieopłacalny, chociażby z uwagi na dużo wyższy pobór energii elektrycznej.
Sprężarka tłokowa Gudepol SO 241/50
Pierwszy polecany przez nas kompresor to propozycja idealna dla mniejszych warsztatów, która sprawdzi się również do amatorskich zastosowań w gospodarstwach domowych. Model SO 241/50 marki Gudepol, dysponuje ciśnieniem na poziomie 8 bar i butlą o pojemności 50 litrów. Sprężarka wyposażona jest w jednofazowy silnik elektryczny o mocy 1,5 kW, a niewielki ciężar 37 kg oraz zamontowane kółka, pozwalają na łatwy transport urządzenia.
Sprężarka tłokowa Gudepol GD 38-150-395
Propozycja idealna dla małych i średnich warsztatów samochodowych lub wulkanizacyjnych. Model GD 38-150-395 może pomieścić 150 litrów sprężonego powietrza i wytworzyć ciśnienie 10 barów. Sprężarka zasilana jest trójfazowym prądem elektrycznym i posiada silnik o mocy 2,2 kW. Kompresor posiada dodatkowe przyłącze 1/2" na zbiorniku, a ponadto pompa sprężarki wyposażona jest w chłodnicę powietrza wylotowego. Ważąca 88 kg konstrukcja, umieszczona została na kółkach transportowych, a więc nie ma problemu z przemieszczaniem urządzenia.
Sprężarka tłokowa Chicago Pneumatic CPRC 3150 NS 19S VS
Ten model sprężarki tłokowej od Chicago Pneumatic polecamy w szczególności bardziej wymagającym użytkownikom, którzy cenią sobie najwyższą jakość i niezawodność. Parametry tego kompresora zbliżone są do wcześniej omawianego, konkurencyjnego modelu Gudepol GD 38-150-395, a więc pojemność zbiornika 150 litrów oraz ciśnienie wyjściowe powietrza 10 bar. Napęd przekazywany jest za pomocą paska klinowego. Zamontowany jednofazowy silnik elektryczny dysponuje mocą 2,2 kW. Konstrukcja sprężarki pozwala na jej łatwą konserwację i została dodatkowo wyposażona w wyraźny wskaźnik poziomu oleju.