• Kontakt
    Kontakt i obsługa

    585 261 436
    bok@isprzet.pl

    Biuro obsługi klienta:
    pon. - pt. 08:00 - 16:00

    Dział handlowy:
    pon. - pt. 08:00 - 18:00
    sob. 09:00 - 13:00

    TEAMTOOLS sp. z o.o.
    ul. Gen. Mieczysława Boruty Spiechowicza 68,
    43-300 Bielsko-Biała
    NIP: 937-274-89-81

    Adres do odbiorów osobistych, zwrotów i korespondencji:
    Proszówki 611, 32-700 Bochnia

    PLN: 25 1050 1070 1000 0090 8195 4365
    EUR: 11 1050 1070 1000 0090 8198 4396
    USD: 34 1050 1070 1000 0090 8215 8776
    ING Bank, SWIFT: INGBPLPW

  • Zadzwoń
  • Kontakt
  • Schowek
  • Zaloguj / Zarejestruj
0
Twój koszyk jest pusty
  • Kontakt
    Kontakt i obsługa

    585 261 436
    bok@isprzet.pl

    Biuro obsługi klienta:
    pon. - pt. 08:00 - 16:00

    Dział handlowy:
    pon. - pt. 08:00 - 18:00
    sob. 09:00 - 13:00

    TEAMTOOLS sp. z o.o.
    ul. Gen. Mieczysława Boruty Spiechowicza 68,
    43-300 Bielsko-Biała
    NIP: 937-274-89-81

    Adres do odbiorów osobistych, zwrotów i korespondencji:
    Proszówki 611, 32-700 Bochnia

    PLN: 25 1050 1070 1000 0090 8195 4365
    EUR: 11 1050 1070 1000 0090 8198 4396
    USD: 34 1050 1070 1000 0090 8215 8776
    ING Bank, SWIFT: INGBPLPW

  • Zadzwoń
  • Kontakt
  • Schowek
  • Zaloguj / Zarejestruj
Silniki spalinowe w maszynach budowlanych
Silniki spalinowe w maszynach budowlanych

Silniki spalinowe w maszynach budowlanych

Dzięki nowoczesnym maszynom budowlanym, praca z nimi może przebiegać sprawnie, wygodnie i bezpiecznie. W zależności od przeznaczenia sprzętu, montuje się w nich różne rodzaje napędu. Najczęściej jednak dominują silniki spalinowe, które cechują się wysoką mocą i pełną mobilnością. Użytkownicy mają możliwość wyboru pomiędzy lekkimi i prostymi silnikami benzynowymi, a wytrzymałymi i mocnymi silnikami diesla. Ponadto zarówno jedne, jak i drugie silniki, występują w odmianach dwu- i czterosuwowych. Jakie są między nimi różnice? Wszystkie silniki łączy bardzo wiele, ale równie dużo jest różnic między nimi.

Silnik benzynowy – prosty i lekki

Pierwszy silnik o zapłonie iskrowym – bo tak należy mówić o silniku benzynowym – powstał już w latach 1878 - 79. Jego zasada działania jest bardzo prosta. Spalanie paliwa odbywa się za pomocą iskry elektrycznej, która generowana jest przez świecę zapłonową. Do prawidłowego działania silnika benzynowego, potrzebna jest zatem energia elektryczna oraz odpowiedni rodzaj łatwopalnego paliwa. Obecnie zdecydowanie najczęściej jest to benzyna bezołowiowa.

Największą zaletą silnika benzynowego jest jego prosta konstrukcja oraz niewielka waga. Właśnie dlatego ten rodzaj napędu wykorzystywany jest głównie w niewielkich i przenośnych narzędziach, takich jak np. przecinarki ręczne. Koszty eksploatacji silników benzynowych są stosunkowo niskie, a rodzaj zastosowanego paliwa sprawia, że funkcjonują bezproblemowo także w skrajnie niskich temperaturach. Ponadto dużo szybciej osiągają temperaturę roboczą, a więc są wcześniej gotowe do działania na wysokich obrotach.

Wadą silników benzynowych jest z pewnością wyższe o ok. 30% spalanie, w porównaniu do silników diesla. Często również ich trwałość jest też dużo krótsza. Istnieje również niebezpieczeństwo niekontrolowanego zapłonu paliwa podczas jego tankowania, przechowywania oraz transportu. Stąd też obsługa sprzętu z silnikami benzynowymi, wymaga bezwzględnego stosowania się do podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Przecinarka

Przecinarka Husqvarna K770 VAC

Silnik diesla – mocny i wytrzymały

Silnik diesla, a właściwie silnik o zapłonie samoczynnym, powstał nieco później niż silnik benzynowy. W odróżnieniu od silnika benzynowego, zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej następuje samoczynnie, na skutek wysokiego ciśnienia i temperatury, panującej w komorze spalania. Nie ma więc potrzeby stosowania świec zapłonowych, ale w ich miejsce montuje się specjalne świece żarowe. Uruchamiane są automatycznie na chwilę przed rozruchem silnika, aby zwiększyć temperaturę w komorze spalania i ułatwić przez to zapłon paliwa. W silnikach diesla, jako paliwo stosuje się najczęściej olej napędowy.

Silnik diesla ma szereg ogromnych zalet, które niestety zbalansowane są równie istotnymi wadami. Przede wszystkim silniki o zapłonie samoczynnym generują dużo wyższy moment obrotowy, a więc mogą pracować pod dużo większym obciążeniem. Dodatkowo zaletą silnika diesla jest niższe spalanie, w porównaniu do silnika benzynowego. Ponadto silniki te charakteryzują się większą wytrzymałością.

Niestety pomimo tak dobrej wydajności i wytrzymałości, silniki diesla mają swoje wady. Pierwszą z nich jest wysoka waga, która ogranicza zastosowanie silnika diesla w niewielkich i przenośnych urządzeniach. Z racji większych kosztów produkcji, maszyny z silnikami diesla są zdecydowanie droższe, niż ich benzynowe odpowiedniki. Silniki te są również bardziej hałaśliwe i wrażliwe na jakość zastosowanego oleju. Niedoskonałość silnika diesla ujawnia się w szczególności zimą. Dłuższy jest jego czas nagrzewania do temperatury roboczej, a sam rozruch w skrajnie niskich temperaturach może być znacznie utrudniony a niekiedy wręcz niemożliwy.

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy – różnice

Zarówno silniki benzynowe, jak i silniki diesla, występują w odmianach dwu- i czterosuwowych. Różnicą, jak sama nazwa wskazuje, jest ilość cykli, które przypadają na pojedynczy obieg pracy silnika. W silniku dwusuwowym praca ogranicza się wyłącznie do dwóch cykli: sprężania oraz pracy. Dzięki temu silniki dwusuwowe charakteryzują się łatwym rozruchem oraz dużą mocą i momentem obrotowym na wysokich obrotach. Zaletą tych silników jest również zdolność do pracy w każdym położeniu. Z tego względu często montowane są m.in. w pilarkach łańcuchowych. Ich wadą jest natomiast duże spalanie, konieczność smarowania olejem z zewnątrz, duża emisja spalin oraz hałaśliwa praca.

W silniku czterosuwowym, na pełen cykl pracy silnika, przypadają 4 suwy: ssania, sprężania, pracy oraz wydechu. Dzięki temu spalanie jest dużo czystsze, co bezpośrednio wpływa na ilość i jakość spalin. Silnik czterosuwowy to również mniejsze spalanie i płynniejsza praca na wolnych obrotach. Niestety posiadają bardziej skomplikowany układ zasilania, przez co powinny pracować na możliwie płaskiej powierzchni. W zależności od rodzaju sprzętu, producenci dopuszczają pracę z nimi na pochyleniach wynoszących do 20-30°.

Silniki spalinowe w sprzęcie budowlanym

W silniki spalinowe wyposażone są wszystkie agregaty prądotwórcze. W przypadku niewielkich modeli, stosuje się silniki benzynowe. Niska waga pomaga w transporcie tego sprzętu, a zasilanie benzynowe bezproblemowy rozruch w niskich temperaturach. Większe oraz stacjonarne agregaty, wyposażone są w silniki diesla. Z racji tego mogą wygenerować więcej energii z tej samej ilości paliwa, co silniki benzynowe. Są przy tym bardziej wytrzymałe, ale jednocześnie odpowiednio droższe.

Również zagęszczarki do gruntu są najczęściej wyposażone w silniki spalinowe. Zarówno w zagęszczarkach jedno- i dwukierunkowych, stosuje się silniki benzynowe oraz diesla. W przypadku zagęszczarek stopowych, idealnym rozwiązaniem będzie wybór modelu z silnikiem benzynowym. Taki sprzęt doskonale sprawdzi się podczas pracy na niewielkich przestrzeniach, gdzie liczy się wysoka manewrowość. Dostępne są również odpowiednio cięższe i droższe ubijaki z silnikami diesla, które sprawdzą się na średniej wielkości powierzchniach. Podobnie sytuacja ma się w zagęszczarkach rewersyjnych. W przypadku większych egzemplarzy, zdecydowanie lepiej wybrać napęd z silnikiem diesla.

Silniki spalinowe montowane są w wielu rodzajach maszyn budowlanych. Niezależnie od ich przeznaczenia, właściwości silników benzynowych oraz silników diesla pozostają takie same. Warto mieć to na uwadze, podczas zakupu oraz obsługi takiego sprzętu.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej