Zagęszczarka do gruntu to dosyć specyficzny rodzaj maszyny budowlanej. Pomimo swojej prostej funkcji, czyli ubijania podłoża, urządzenia te składają się z wielu różnych mechanizmów – w tym ruchomych. W dzisiejszym poradniku omówimy, jak wygląda budowa zagęszczarki do gruntu.
Silnik
Silnik służy jako źródło napędu zagęszczarki. Najczęściej spotyka się urządzenia wyposażone w silniki spalinowe (benzynowe lub Diesla), ale oferta renomowanych producentów obejmuje również zagęszczarki elektryczne (przewodowe i akumulatorowe). Sam silnik składa się z dziesiątek innych podzespołów, z czego najważniejszy jest układ korbowo-tłokowy wraz z oprzyrządowaniem. To on generuje moment obrotowy, który dalej przenoszony jest poprzez sprzęgło i mechanizm napędowy na układ wibracyjny.
Mechanizm napędowy
Zadaniem mechanizmu napędowego jest przenoszenie mocy pochodzącej z silnika na układ wibracyjny. Głównym elementem tego mechanizmu jest pasek klinowy (pojedynczy lub występujący w zestawach). Naturalnie mechanizm napędowy może przybierać różną formę w zależności od typu zagęszczarki. W przypadku ciężkich modeli rewersyjnych, można dodatkowo wyróżnić np. pompę hydrauliczną, która pozwala na sterowanie hydrostatyczne.
Układ wibracyjny
Układ wibracyjny odpowiedzialny jest za wytwarzanie wibracji o określonej sile i częstotliwości. Składa się z wielu różnych elementów, w tym wałków wibratora i ciężarków. Podobnie jak w przypadku mechanizmu napędowego, budowa układu wibracyjnego będzie różnić się w zależności od typu zagęszczarki.
Układ sterowania
Układ sterowania w zagęszczarkach różni się w zależności od rodzaju maszyny. Zagęszczarki stopowe, czyli tzw. ubijaki oraz zagęszczarki jednokierunkowe sterowane są przy pomocy prostej rękojeści. Cięższe zagęszczarki rewersyjne z kolei wyposażone są w specjalny dyszel z wychylną dźwignią, która pozwala na sterowanie ruchem maszyny w przód i w tył.
Sprawdź również: Zagęszczarki – bezpieczeństwo w pracy
Elementy dodatkowe
Zagęszczarki składają się również z wielu mniejszych, aczkolwiek potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania podzespołów, takich jak zbiornik na paliwo, różnego rodzaju filtry czy układ chłodzenia.
Zbiornik paliwa
Przeciętnej wielkości zagęszczarki płytowe wyposażone są w zbiorniki paliwa o pojemności kilku litrów. Zazwyczaj im większa i cięższa jest maszyna, tym większy zbiornik na paliwo posiada.
Filtry powietrza i paliwa
Bardzo ważnym elementem współgrającym z silnikiem spalinowym jest filtr powietrza i paliwa. Ich zadaniem jest skuteczne blokowanie stałych zanieczyszczeń, które mogą przedostać się do komory spalania i uszkodzić jej wnętrze. Zapchany filtr powietrza może prowadzić do problemów z rozruchem maszyny, kopcenia z rury wydechowej czy podwyższonego spalania.
Układ chłodzenia
Większość zagęszczarek wyposażona jest w silnik spalinowy chłodzony powietrzem. Brak dodatkowego systemu chłodzenia wynika z faktu, że olej silnikowy jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepło. Niemniej duże i ciężkie zagęszczarki rewersyjne, posiadają niekiedy zamontowany układ chłodzenia wykorzystujący przepływ cieczy. Jest to spowodowane ogromną mocą silnika (najczęściej wysokoprężnego), który wytwarza spore ilości ciepła, niedające się skutecznie odprowadzić przy pomocy krążącego w układzie oleju silnikowego.
Często zadawane pytania (FAQs)
Czy budowa zagęszczarki jest podobna u różnych producentów?
Większość zagęszczarek należących do tego samej klasy posiada bardzo podobne umiejscowienie głównych podzespołów. Tym samym obsługa zagęszczarki bez względu na jej producenta, przebiega w bardzo podobny sposób.
Jakie są najważniejsze elementy zagęszczarki?
Do najważniejszych podzespołów zagęszczarki trzeba zaliczyć: silnik, mechanizm napędowy, układ wibracyjny i układ sterujący.